Sök:

Sökresultat:

113 Uppsatser om Retoriskt sprćkbruk - Sida 1 av 8

"kortfattat liksom" : Hur flickor i a?rskurs 9 anva?nder och ser pa? spra?ket na?r de skriver vardagliga texter i form av sms och na?r de skriver skoltexter

Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur flickor i a?rskurs 9 skriver med fokus pa? de tva? texttyperna sms och texter producerade i skolan. Syftet innefattar a?ven en studie av huruvida eleverna kan definiera dessa texttyper samt deras fo?rma?ga att omvandla en sms-konversation till en text som skulle kunna passa i en la?robok i a?mnet svenska. Studien har sin utga?ngspunkt i ett sociokulturellt perspektiv samt i teorier om ungdomars spra?kbruk och skrivutveckling.

Estland och Europeiska Unionens östutvidgning : en studie av det estniska utrikesministeriets argumentation

I denna uppsats analyseras det estniska utrikesministeriets argumentation för ett EU-medlemskap. Den empiriska basen utgörs av offentliga tal som hÄllits av estniska utrikesministrar mellan Ären 1994-2000. Uppsatsen teoretiska ram kan hÀrledas frÄn den aktuella debatten mellan konstruktivistiska och rationalistiska förhÄllningssÀtt betrÀffande internationella relationer. Med detta som bakgrund testar jag i vilken mÄn Frank Schimmelfennigs internationella relationsteori om ?retoriskt handlande? kan förklara det estniska utrikesministeriets argumentation.

TV-reklam utifrÄn ett retoriskt perspektiv

I vÄr tid omges vi av reklam nÀstan överallt. I hemmet till exempel i form av TV-reklam, dagstidningsreklam och direktreklam. PÄ stan till exempel i form av utomhusreklam och flygblad. I SOM-undersökningen 2005 visade det sig att endast 14 procent av de tillfrÄgade hade en positiv instÀllning till TV-reklam. Om det Àr sÄ fÄ som uppskattar TV-reklam, hur ska en reklamfilm utformas för att fler ska bli positiva?Syftet Àr att undersöka hur medie- och kommunikationsstudenter upplever storybaserade respektive informativa reklamfilmer ur ett retoriskt perspektiv.

Örebro i strĂ„lkastarnas ljus ? nattsvart! : En studie om hur ett retoriskt angreppssĂ€tt pĂ„ kriskommunikation kan utveckla och bidra till hanteringen av den kommunikativa aspekten av en kris

Ambitionen med denna uppsats har varit att undersöka hur retorisk teori kan bidra till och komplettera omrĂ„det för kriskommunikation. Genom en intervju med Örebro kommuns kommunikationsdirektör och genom en teoretisk fördjupning har vi sammanfört en praktikers perspektiv med ett teoretiskt perspektiv. Vi har tagit avstamp i den retoriska situationen och undersökt hur ett retoriskt angreppssĂ€tt kan öka förstĂ„elsen för den kommunikativa aspekten av en kris samt vilken nytta en kriskommunikatör kan ha av att se pĂ„ en kris som en retorisk situation. Resultatet visar att den retoriska situationen kan bidra med ett nytt och givande perspektiv pĂ„ kriskommunikation. Inom den retoriska situationens tre konstituenter - exigence, audience och constraints - kommer ethos, topiker, doxa, narrativ, identifikation, kairos och decorum att skapa ett kompletterande och systematiserande förhĂ„llningssĂ€tt till kriskommunikation..

Förebyggande kriskommunikation i det svenska samhÀllets arbete med sociala risker : En kartlÀggning och analys av dialogexempel

Att bemöta kriser krÀver samarbete mellan mÄnga olika grupper och att förebygga misskommunikation Àr vÀsentligt. En förebyggande kriskommunikation Àr följaktligen en viktig pusselbit. Syftet med denna uppsats var att undersöka om de kommunikativa metoder som olika myndigheter anvÀnder, kan tÀnkas vara konstruktiva och effektiva retoriskt nÀr det gÀller att komma i dialog med ungdomar i riskzonen. En kartlÀggning av olika dialogmetoder som anvÀnds för att skapa en bra kontakt mellan riskgrupper och myndigheter utfördes. Sedan valdes en dialogmetod ut (Ge och Ta-Varje Dag) frÄn kartlÀggningen för en djupare retorikanalys.

CSR-kommunikation inom dagligvaruhandeln : En retoriskt textanalys av ICA och Axfoods hÄllbarhetsredovisningar

Syfte: Syftet med denna studie Àr att analysera CSR-kommunikationen frÄn Sveriges tvÄ största livsmedelskoncerner, ICA och Axfood, under Ären 2012 och 2013. Denna analys kommer att göras utifrÄn företagens officiella hÄllbarhetsredovisningar. Studien avser Àven att analyseravilka tydliga skillnader som finns mellan företagens kommunikation. För att göra detta har vÄr studie utgÄtt frÄn modellen The pyramid of corporate social responsibility av Archie B. Carroll.

Retorik pÄ trettio sekunder om en radiodebatt inför valet 2010

I denna uppsats har jag analyserat samtida politiska tal, nÀrmare bestÀmt fjortonanföranden à ungefÀr trettio sekunder, hÀmtade frÄn en partiledardebatt i SverigesRadio en dryg vecka före valet 2010.Att studera ett material som detta ur retoriskt perspektiv Àr spÀnnande dÄ mankan frÄga sig om de verkligen hÄller ett tal i traditionell mening. En del talar för det:nÀr partiledarna ombes att hÄlla ett anförande pÄ en halv minut fÄr de tala ostört, ochde har haft möjlighet att förbereda det de ska sÀga. Men andra saker talar mot:uttalandena Àr bara nÄgra meningar lÄnga, och publiken finns inte inför talarnasögon, utan sitter hemma vid radioapparaterna ? eller lyssnar i efterhand pÄ Interneteller i mp3-spelare.Den modell med vilken sjÀlva talen analyseras har anor sedan antiken, men inomden moderna retoriken studeras hela den retoriska situationen, och tvÄ viktiga frÄgorhar varit vilka retoriska problem talet syftar till att lösa ? vad som Àr dess syfte ? ochvilken publik talaren egentligen verkar vÀnda sig till.FrÄgan om vilka de sju partiledarna riktar sig till bidrar sÀrskilt till att göra dennaundersökning relevant: det Àr en viktig frÄga för demokratin vilka som Àrpolitikernas mÄlgrupp. Men det finns mÄnga andra anledningar att studera derasuttalanden.

Retorik i praktik : Postproduktion av ljud & bild i dokumentÀrfilm

I detta kandidatarbete svarar vi pÄ frÄgan ?Hur anvÀnder man postproduktion som ett retoriskt verktyg för att förstÀrka en dokumentÀrfilms budskap??. Retorik stÄr i konflikt med dokumentÀrfilm. Vi anser att retoriken vill pÄverka medan en dokumentÀr vill undervisa. Med hjÀlp av Aristoteles tre grundlagar för retorik, ethos, logos och pathos, försöker vi pÄverka tittarens tycke om en dokumentÀrfilms budskap via postproduktion.

Jean Daniel, Europa och vi sjÀlva : För en offentlig europeisk arena i Sverige

Det svenska medlemskapet i EU har vidgat grÀnserna och skapat ett nytt retoriskt rum, dÀr nivÄer och sektorer och deras respektive plats i ett nytt geopolitiskt sammanhang ofta fungerar annorlunda Àn i folkhemmet.Hur ser detta retoriska rum ut, om jag undersöker tvÄ journalistiska modeller, en europeisk-meridional och en anglosaxisk, med exempel frÄn Frankrike och Sverige? Detta undersöker denna franska uppsats pÄ magisternivÄ, som hÀr erbjuds i svensk översÀttning. Uppsatsen lades fram vid Institutionen för sprÄk och kultur, Linköpings Universitet, den 16 november 2006.Frankrike anses av mÄnga i Sverige som ett modernt land, men ? ack, sÄ traditionellt? Le Nouvel Observateur Àr en arena dÀr denna och andra uppfattningar gÄr att verifiera, eftersom tidningen fortsÀtter att komma ut en gÄng i veckan sedan 1964. Moderna Tider, för sin del, var en av mÄnga svenskar uppskattad intellektuell arena under perioden 1994- 2002.

Retorik i praktik: Postproduktion av ljud & bild i dokumentÀrfilm

I detta kandidatarbete svarar vi pÄ frÄgan ?Hur anvÀnder man postproduktion som ett retoriskt verktyg för att förstÀrka en dokumentÀrfilms budskap??. Retorik stÄr i konflikt med dokumentÀrfilm. Vi anser att retoriken vill pÄverka medan en dokumentÀr vill undervisa. Med hjÀlp av Aristoteles tre grundlagar för retorik, ethos, logos och pathos, försöker vi pÄverka tittarens tycke om en dokumentÀrfilms budskap via postproduktion.

Aristoteles som managementkonslut : Retorikens roll för identitetsskapande

För företag som startar sin verksamhet och vill skapa en identitet i det vÀxande mediala samhÀllet Àr retoriken avgörande. Att som företag skapa en identitet och kommunicera ut den till sin omgivning tror vi har blivit livsavgörande för ett företags profilering och positionering. Syftet med arbetet Àr att försöka finna en djupare förstÄelse för hur man kan anvÀnda retorik i ett företag nÀr man formar och förmedlar sin identitet. Det gör vi genom att analysera en av oss genomförd fallstudie och sedan jÀmföra den med en annan studie om Skandia. Vi har frÄgat oss hur vÄrt fallföretag arbetat för att komma fram till sin identitet och hur man tÀnker förmedla den.

Bara prat? : Klassrumskommunikation med (ur) ett retoriskt didaktiskt perspektiv

SammanfattningI denna undersökning har intresset varit den kommunikation lÀraren anvÀnder sig av och hur den visar sig i en klassrumssituation oavsett det Àmne lÀraren undervisar i. Hur gör lÀraren i den aktuella situationen i samspelt med eleverna? Genom att förena retoriska begrepp med lÀrarens talaktiviteter i klassrummet tillsammans med de praktiska didaktiska metodfrÄgorna i en analys av valda delar i undervisning.Syftet har varit att genom observationer av lÀrarens kommunikationsaktiviteter vid ett utvalt undervisningstillfÀlle betrakta den förekommande kommunikation ur ett retoriskt perspektiv, för att pÄ detta sÀtt upptÀcka vad, hos sig sjÀlv eller i sin egen kommunikation, lÀraren anvÀnder sig av i kommunikationssituationer med eleverna. De kompletterande frÄgorna som stÀllts har varit vilka retoriska aktiviteter lÀraren anvÀnder sig av i undervisningstillfÀllet, samt vilka didaktiska konsekvenser fÄr anvÀndandet av dessa aktiviteter för undervisningen?Genom att utföra en klassrumsobservation och en kvalitativ intervju med en lÀrare samlades lÀmpligt material in för undersökningen och det materialet utgör grunden för analysen.GrundlÀggande retoriska teorier och begrepp har beskrivits och Àven didaktiska och retoriska teorier för att ge en teoretisk bakgrund för de kommande analyserna.

Annika Falkengrens retoriska strategier : Skandinaviska Enskilda Bankens VD ur ett retoriskt perspektiv

Att vara vÀlutbildad, social och intelligent rÀcker inte för att nÄ toppen, speciellt inte om du Àr kvinna, men Annika Falkengren Àr idag en av Sveriges mÀktigaste personer inom nÀringslivet som Skandinaviska Enskilda Bankens VD, i en bransch dominerad av mÀn. Eftersom de retoriska förmÄgorna och strategierna Àr vÀsentliga inom ledarskap ska jag i denna uppsats identifiera Annika Falkengrens kommunikationsstrategier i Ärets viktigaste tal inom banken, de som hÄlls vid de Ärliga bolagsstÀmmorna. .

Protestretorik : En studie av kroppen som ett retoriskt medel under demonstrationen i BĂ„stad 1968

Med utgÄngspunkt i George Lakoff och Mark Johnsons teori om den konceptuella metaforen analyseras i denna uppsats bildsprÄket i opionsjournalistiska texter som behandlar frÄgan om individualiserad förÀldraförsÀkring. DÀrtill anlÀggs med hjÀlp av Yvonne Hirdmans teori om genussystemet ett genuserspektiv, för att undersöka om metaforerna Àr könade och/eller reproducerar det binÀra könstÀnkandet. Materialet Àr hÀmtat frÄn DN, Aftonbladet, Expressen och SvD under perioden januari 2010-novmeber 2013. .

ByggmÀstarna : En flerfallstudie av tvÄ fotbollstrÀnares mÄlstyrning utifrÄn ett retoriskt perspektiv

Bakgrund: ?MÄlstyrning tydliggör stÀllda krav, medger en riktig och effektiv resursanvÀndning, ger ett bÀttre verksamhetsresultat, ger alla anstÀllda möjlighet att pÄverka sitt eget arbete, ger större ansvar Ät den enskilde, skapar utrymme för anstÀlldas kreativitet, initiativförmÄga och delaktighet, höjer trivseln och förbÀttrar arbetsmiljön? (Svensson, 1993:21). Att döma av Svenssons ord framstÄr mÄlstyrning som lösningen pÄ företagsvÀrldens alla problem. Fairhurst (1996:11) som skriver om nyretorikens framing (inramning), drar i sin forskning slutsatsen att retorisk medvetenhet ökar sannolikheten för att nÄ mÄl. Men hur gÄr det till i praktiken?Syfte: Vi vill med denna studie öka förstÄelsen för ledares styrning mot uppstÀllda mÄl utifrÄn ett retoriskt perspektiv.

1 NĂ€sta sida ->